יוני רכטר – העיקר זה המוסיקה בהופיה חיה – 2012

עם יציאת האלבום התראיין יוני לאתר

הקטע 'מאתמול' שפותח את האלבום הולחן במיוחד לערב הזה. רציתי לכתוב קטע אינסטרומנטלי שיוביל שיר 'עד מחר'. הצבע המוזיקלי בו בחרתי לפתוח היה מהעולם הקלאסי , לכן נפתח האלבום בביצוע של פסנתר ורביעיית מיתרים. הלחן של 'מאתמול' מושפע ממוזיקה קלאסית רומנטית בדיוק כמו הקטע 'התכוונות' שכתבתי לפני שנים רבות. אגב, האלבום 'העיקר זה הרומנטיקה', מתחיל גם הוא בשיר 'עד מחר', ואולי לכן רציתי להוסיף פתיח אינסטרומנטלי כדי שהשיר יגיע בהפתעה – באופן לא צפוי.

השירים באלבום המבוצעים ע"י האמנים האורחים נבחרו במשותף עמם, העקרון המנחה היה שכל אחד ישיר שיר או שניים מוכרים ואחד חדש. גם עם יהודית רביץ עבדתי על שיר חדש (למילים של עלי מוהר) ולבסוף החלטנו לא לבצעו. הבחירות של הזמרים היו לפעמים מפתיעות, כמו למשל רונה קינן שבחרה ב'הו איזה לילה' (מילים: ד.מינסטר) שמעולם לא ביצעתי על במה. השיר החדש ששרתי עם רונה 'המקום שבו אנו צודקים' (יהודה עמיחי), בוצע לראשונה בכיכר רבין בעצרת לציון חמש-עשרה שנים לרצח. נתנאלה שרה שיר של אברהם חלפי 'קשה בלילה' ושלומי ואני ביצענו את 'שיר הקרואסון' (חנוך לוין).

עלי מוהר אהב לטייל בעולם ואולי לכן היתה לו חיבה מיוחדת לשירי מסע. את 'המסע הגדול' שיר אותו עיבדתי פעם ללהקה צבאית, הביא עלי ואף כתב לו טקסט משלו. לפני כשנתיים, כשעשיתי מופע משותף עם הזמרת הברזילאית דניס רייס, חיפשתי חומרים מתאימים ונזכרתי בשיר הזה. במופע ובדיסק אני מבצע אותו עם ג'וקה פרפיניאן.

קשה לדעת מאיפה באים רעיונות במוסיקה, אני מאמין שהרבה רעיונות צצים מאילתור. כשעבדתי עם שלומי שבן על 'שיר הקרואסון' עלה באופן לא צפוי השיר'אם תרצי' (חפר-ארגוב), ואמנם אנו מזכירים אותו ואפילו מצטטים ממנו משפט או שניים.

המחשבה בחיבור השירים: 'שוב היא כאן' ו'כולם אומרים' נבעה מהרצון ליצור משהו חדש יחד. כשהייתי שומע את השיר 'כולם אומרים' מצאתי בו דמיון מסוים ל'שוב היא כאן' (בעיקר מבחינה הרמונית). עבדנו על המיזוג הזה לאורך זמן, בכל מפגש הוספנו מוטיב חדש עד שהקטע קיבל את הנפח הראוי. למופע האחרון הוספנו את המקהלה.

העבודה על האלבום לאחר ההופעות היתה בעיקר טכנית, בחרתי את הטייקים הטובים מבין שתי ההופעות של פסטיבל הפסנתר ולאחר מכן איש הסאונד עשה ניקוי ראשוני של הערוצים. המיקסים ארכו כעשרה ימים. המטרה שלנו היתה לשמור על הסופנטניות של ההופעה החיה, היו טעויות שיכולנו לתקן והיו כאילו שבחרנו להשאיר.

העיכוב ביציאת האלבום נבע מסיבות טכניות. באופן דומה גם האלבום של היצירה שהלחנתי לפילהרמונית: 'איתמר פוגש ארנב', מוכן, אך עדיין לא נמצא בחנויות, הוא צפוי לצאת בעוד כשלושה חודשים.

haikar_ze_hamosika